tag:blogger.com,1999:blog-2356249235441299353.post6924412201937865162..comments2023-08-23T10:42:22.170+02:00Comments on blogg.fjeldstad.se: Plattformsexklusivitet sugerAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/18220892924276676741noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-2356249235441299353.post-26632164167411650062008-10-21T16:05:57.000+02:002008-10-21T16:05:57.000+02:00Vad tror du om att time to market avgör väldigt my...Vad tror du om att time to market avgör väldigt mycket. Det är ju inte riktigt så enkelt att man bara kan välja att kompilera för en annan plattform. Eftersom snacket med hårdvaran fungerar på lite olika sätt mellan plattformarna så sker optimeringar också på lite olika sätt och därför väljer vissa spelbolag att bara vända sig till en plattform (till att börja med). Då kan man fråga sig om inte all hårdvara skulle följa en standard? Nja, då skulle vi få en tråkig och långsammare utveckling på hårdvaran eftersom det är fler näsor i blöt. Lös problemet med att köra alla enheter som finns på marknaden ;).Anders Bnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2356249235441299353.post-78977147685339478832008-10-21T16:09:17.000+02:002008-10-21T16:09:17.000+02:00Helt klart kan det spela in, och om en utvecklare ...Helt klart kan det spela in, och om en utvecklare väljer att jobba enbart mot en plattform, vilket förekommer, så är det ju deras val. Den tråkigare varianten är ju när plattformstillverkarna själva aktivt går in och ser till att en efterlängtad titel släpps endast till deras konsol för att fungera som säljargument.Anders Fjeldstadhttp://blogg.fjeldstad.se/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2356249235441299353.post-43953561510741716682008-10-21T16:12:35.000+02:002008-10-21T16:12:35.000+02:00Det jag är inne på här är att det inte tillför någ...Det jag är inne på här är att det inte tillför något till slutkunden att en utvecklare eller utgivare av ett eller annat skäl väljer bort en konsol. Det är ungefär som att utveckla en webbplats helt och hållet anpassat efter en viss webbläsare (även om det naturligtvis är ett mycket mer komplext och dyrt problem i spelutvecklingsfallet).Anders Fjeldstadhttp://blogg.fjeldstad.se/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2356249235441299353.post-16074879753553419892008-10-22T09:31:10.000+02:002008-10-22T09:31:10.000+02:00hehe en hemsida endast för en nätbläddrare säger d...hehe en hemsida endast för en nätbläddrare säger du? Det är ju nästan en verklighet fortfarande.<br>Anders B: Gällande utvecklingen på flera plattformar så är inte problemet så stort längre. Så länge utvecklingen sker på PS3:an, och man utnyttjar multipla trådar fullt ut på den, så fungerar det "mer eller mindre" på de andra plattformarna sedan. Det är klart det fortfarande finns hårdvaruanknutna problem, men en XBOX360 är ju inte direkt ett magiskt sagodjur, utan en hyfsat föråldrad PC i en snyggare ask. Men om man tar med i beräkningen att det är MS som tillverkat den, och att de äger alla andra utvecklingsmiljöer (OS, VS) och har arbetat otroligt framgångsrikt med att göra det lätt att utveckla programvara på den, så är det nog billigare att bara köra ett spel på 360:n.<br>Men jag tycker att möjligheten att sikta på 3 plattformar (PS3, 360 och PC (som i "vanliga datorer" oavsett OS (inom vissa ramar)), samtidigt borde skapa en betydligt större målgrupp. Jag har en PS3:a, men förundras fortfarande ibland över att folk köper spel-konsoller. Jag har inte direkt sett någon förtjänst med det. Förutom kanske livslängden, att man vet att ett PS3-spel kommer fungera på min hårdvara även om 3 år. Till skillnad på Crysis på min 5 år gamla dator.AzPhttp://volatileint.blogspot.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2356249235441299353.post-71659153015836928882008-10-22T10:49:12.000+02:002008-10-22T10:49:12.000+02:00Intressant!1. Jag håller verkligen med om att det ...Intressant!<br>1. Jag håller verkligen med om att det är illa om plattformstillverkarna begränsar möjligheterna! Det förstör ju konkurrensen.<br>2. Jag håller med er om att det är egentligen riktigt illa ur ett användarperspektiv. Men det handlar samtidigt om att vara realistisk i mån av tid och pengar som finns för utveckling. Ska man bemöta alla möjliga kunder så blir hela utvecklingsprocessen trögare oavsett om det i teorin ska fungera på "alla" plattformar (jämför hur snabbt OpenGL och DirectX utvecklas). Titta bara på hur "bra" java fungerar på olika plattformar. För den som inte vet så skiljer det en del och utvecklare får ofta problem med smågrejer som skiljer plattformarna åt, samtidigt så är mycket det samma och fungerar hur bra som helst. På samma sätt kan jag se det med spelutveckling där det i dagens tok-beräkningstunga spel faktiskt handlar om att optimera för en viss plattform. Det finns ett stort affärsmässigt krav att spelet ska fungera bra på plattformen samtidigt som det ska spöa skiten ur konkurrenter i grafik, AI och spelupplevelse. <br>Det är att det är väligt lätt att optimera när man vet exakt vilken plattform som är ens mål, vilket då gör PS3 och Xbox väldigt tacksamt att utveckla emot. Samtidigt kan det ses som väldigt mycket extraarbeta att jobba mot en PC som kan ha diverse olika konfigurationer. Samma problem/möjligheter (hur man väljer att se det) finns inom tex GPS-enheter där man också har en fast hårdvarukonfiguration.<br>Sist: Om vi bortser från att plattformstillverkarna begränsar möjligheterna. Vad skulle ni välja om ni utvecklade ett spel, att nå 50% av användarna inom ett visst tidsfönster genom att bara välja en plattform och då få publicitet genom senaste grafik, upplevelse osv och därefter utveckla för andra plattformar. Eller... att se till att utveckla för alla plattformar samtidigt men gå miste om att vara först?Anders Bnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2356249235441299353.post-73397413262300561442008-10-22T11:03:52.000+02:002008-10-22T11:03:52.000+02:00Anders B: Jag skulle definitivt välja att släppa f...<strong>Anders B:</strong> Jag skulle definitivt välja att släppa för den ena plattformen först för att sedan ta tag i den andra. Time-to-market, som du sa tidigare. Ett exempel på detta är Bioshock, som släpptes till Xbox360 och PC först och sedan till PS3 ganska precis ett år senare. Sedan kan man ju diskutera vilken möda som är associerad med att optimera ett spel för ytterligare en plattform - är det rimligt att det tar ett år? Möjligt, jag är definitivt inte rätt person att bedöma detta.<br><br>Om jag vore spelutvecklare och en plattformstillverkare sa till mig att jag skulle få en stor summa pengar om jag valde att bara släppa mitt spel till deras plattform? Då skulle jag basera mitt beslut på hur stor den summan var kontra förväntade intäkter från övriga plattformar minus anpassningskostnader för dessa viktat med en riskfaktor. Det är förstås ren ekonomi. Om däremot ingen plattformstillverkare hade erbjudit mig nämnda summa pengar skulle jag enligt precis samma argument ha utvecklat till alla plattformar som jag bedömt skulle ge rimlig vinst.Anders Fjeldstadhttp://blogg.fjeldstad.se/noreply@blogger.com