måndag 19 oktober 2009

Flexibel onlinebackup med Jungle Disk

För några år sedan hade jag grav otur: just när jag höll på att installera om operativsystemet på min dator kraschade den externa hårddisken där jag hade lagt en massa filer som skulle flyttas över från det gamla till det nya systemet. Sedan dess har jag varit rätt noga med att ha en ordentlig backup för att slippa förlora fler dokument, bilder och andra filer. Hittills har jag inte hittat någon lösning som varit perfekt, men nu tror jag att jag äntligen kan vara något riktigt bra på spåren. Igår kväll installerade jag nämligen Jungle Disk.

Jag har haft min nuvarande dator i kanske drygt två år. I den finns två likadana 400 GB-diskar som jag kör i en speglad RAID-konfiguration, vilket innebär att alla förändringar påverkar båda hårddiskarna samtidigt. Om en hårddisk skulle gå sönder finns sannolikt den andra fortfarande kvar, vilket innebär att jag inte förlorar några filer. Det kan å andra sidan hända något exceptionellt, typ att blixten slår ner, vilket kan förvandla hela datorn till en rykande hög metall och plast. För att ha en viss beredskap för sådana olyckor har jag även en liten extern hårddisk som jag kopplar in ibland och kör förberedda backupjobb mot.

Detta tycker jag är en okej setup, men den är inte perfekt. Det skulle exempelvis kunna bli inbrott, och då är en extern hårddisk lätt att stoppa i fickan och ta med sig (även om den inte är värd så mycket). Eller så kan det börja brinna och hela lägenheten förintas (då kan man i och för sig hävda att jag har värre problem än några försvunna filer, men det är inte poängen här). Det skulle alltså behövas en lagringsplats någon helt annan stans.

Onlinebackup via Jungle Disk
Det finns massor av onlinebackuptjänster, alla med sina egna för- och nackdelar. Efter moget övervägande har jag bestämt mig för att testa Jungle Disk, som bland annat har följande positiva egenskaper:

  • Ingen övre gräns för mängd lagringsutrymme.
  • Möjlighet att själv välja vilka leverantörer tjänsten ska använda för ens filer (Amazon S3 och/eller Rackspace Cloud Files) (även möjligt att ange ett eget Amazon S3-konto).
  • Enkel och skalbar prismodell - man betalar ($2 + $0,15*[antal GB])/månad*
  • En månads löpande avtal med 30 dagars uppsägningstid - alltså ingen lång bindningstid.
  • Klientprogramvara till Windows, Mac och Linux.
  • Möjligt att administrera sina filer via nätverksenhet(er).
  • Enkelt att sätta upp automatisk, schemalagd backup av valfria filer och mappar.
  • Tillåtet att installera klientprogramvaran på så många datorer man vill.
  • Åtkomst via webbgränssnitt.
  • SSL-kryptering av alla överföringar och möjlighet att lagra filer (inklusive filnamn) krypterade.
  • Konfigurerbar versionshistorik för alla filer.
* om man vill använda Amazon S3 tillkommer avgifter för utnyttjad trafik och antal requests.

Vidare är version 3.0 av klientprogramvaran på gång (beta finns) där det har implementerats en synkroniseringsfunktion i stil med Dropbox, men med fördelen att man själv kan välja vilka mappar som ska synkas för varje klient.

Just nu håller jag på med en initial backup av känslig data (typ bokföring, kundinformation och liknande), där jag valt att använda full kryptering för såväl överföring som lagring. Med 3.0 beta-versionen av klientprogramvaran ligger överföringshastigheten för ett backupjobb på omkring 450-500 kB/sekund vilket jag tycker är riktigt bra med tanke på att jag sitter på en 10/10 Mbit/s-anslutning och filservern ligger hos Rackspace i USA.

jungledisk-500

Det är förstås lite tidigt att ge något omdöme då jag bara har använt tjänsten i några timmar, så jag får återkomma till det längre fram. Det första intrycket är dock riktigt bra, och priset känns överkomligt med tanke på skalbarheten. Jag räknar med att lagra kanske 50 GB, vilket ger en månadskostnad på $9,5 - 66 kr med dagens dollarvärde - något mindre än två stora latte på Espresso House alltså. Notera: 50 Gb kostar ungefär lika mycket på Dropbox men då får man bara synkning av en enda mapp, här får man synkning, backup och arkivering av vilka mappar och filer man vill. (Det finns dock ingen snygg iPhone-applikation för Jungle Disk, en av de största fördelarna med Dropbox enligt mig.)

Nästa nivå
Att ha en säkerhetskopia hos en extern part är första steget bortom den enkla externa hårddisken, men vill man vara riktigt noggrann så ska man nog inte bygga upp ett beroende mot en enskild aktör. Vad händer om Jungle Disk (som ägs av Rackspace) går under? Eller Rackspace självt? I min nuvarande uppsättning så skulle mina filer gå förlorade, vilket förstås skulle kännas ruskigt snopet. När man använder Rackspace via Jungle Disk har man heller inte kontroll över själva lagringskontot (i den mening att man inte kan gå till Rackspaces webbplats och logga in - man måste gå via Jungle Disk). Den möjligheten finns däremot om man istället väljer Amazon S3 som underliggande lagringstjänst - man kan ange sitt eget konto och sedan administrera det genom Jungle Disk.


Med andra ord skulle man kunna fortsätta använda Jungle Disk, som jag tycker verkar ha en riktigt bra klientprogramvara, men låta själva filerna lagras på ett separat S3-konto som man själv har tecknat. Amazon är lite dyrare än Rackspace i och med att de tar betalt för bandbredden, men vill man vara riktigt säker kanske det är värt det. Underförstått då att man samtidigt har kvar sitt Rackspacekonto så att man verkligen sprider riskerna.

Vill man gå ännu längre skulle man kunna ha en NAS lokalt i hemmet som man gör backuper mot från sina datorer och sedan låta den säkerhetskopieras i bakgrunden mot Rackspace/Amazon S3 via Jungle Disk - på det sättet har man en mellanlagringspunkt med hög bandbredd till datorerna som i sin tur kan ses som säker eftersom den speglas ut på en eller flera ytterligare geografiska platser.

Jahapp, detta var lite av min syn på backup för privatpersoner (och mindre företag, som mitt eget). Kommentera gärna om ni har andra åsikter eller synpunkter!

14 kommentarer:

  1. Hope for the best but prepare for the worst. Hur stark är krypteringen? Det är ändå en del potentiellt känsliga uppgifter som lagras där kan jag tro.

    SvaraRadera
  2. 256 bitars AES används, men om man vill kan man använda ett valfritt krypteringsverktyg istället eftersom lagringsytan är en nätverksenhet. På samma sätt kan man skippa klientprogramvarans backupfunktion helt och köra något annat om man föredrar det.

    SvaraRadera
  3. Sen kan man ju ha det vi pratade om innan. Att kompisar går ihop och har gemensam backup, just för att sprida.

    Blir ju en balans då säkerheten inte kommer vara speciellt hög, men däremot spridningen i fall av brand etc.

    SvaraRadera
  4. Jo, som i att var och en har en viss mängd utrymme reserverat för kompisarnas backup, menar du? Har för mig att det var det vi pratade om. Jag gillar idén, men det kräver ju att alla har tillräckligt med utrymme tillgängligt för att rymma alla andras backup, plus att alla har en hyfsad internetanslutning.

    SvaraRadera
  5. Damir Filipovic19 oktober 2009 19:13

    "En månads löpande avtal med 30 dagars uppsägningstid – alltså ingen lång bindningstid."

    Man måste nog vara bosatt i Sverige för att betrakta detta som en fördel, snarare än en självklarhet.

    "Enkel och skalbar prismodell – man betalar ($2 + $0,15*[antal GB])/månad*"

    Imponerande, men hur dyrt som helst.


    De andra tjänsterna måste ju ha varit hur dåliga som helst om du till slut bestämde dig för denna.

    SvaraRadera
  6. Damir, jag håller med dig om att det borde vara självklart med korta löptider. Så är dock inte alltid fallet.

    Storegate: 3 mån
    Kabooza: 12 mån
    F-Secure: 12 mån
    Mamut: 18 mån
    Keepit: 12 mån
    Google Picasa (endast bilder): 12 mån
    MobileMe: 12 mån
    Carbonite: 12 mån

    I sammanhanget tycker jag ändå att man kan se en kort löptid som en fördel och inget man kan ta för givet.

    Jag kan dock inte hålla med om att priset är högt, om man ser till vilka features som faktiskt ingår. Men en ren prisjämförelse då - jag räknade ju ut att jag skulle få betala typ 66 kr per månad för 50 GB.

    Storegate: 149 kr (50 GB)
    Kabooza: 34 kr (obeg.)
    iDrive: 69 kr (50 GB, business)
    Mozy: 34 kr (obeg., pris per dator)
    Syncplicity: 69 kr (50 GB)
    SugarSync: 69 kr (60 GB)
    MobileMe: 57 kr (20 GB)
    Carbonite: 32 kr (obeg., pris per dator)
    Google Picasa: 43 kr (40 GB, delas med Gmail)
    Dropbox: 69 kr (50 GB)

    Om man fortsätter och filtrerar bort först de tjänster som har långa bindningstider och sedan börjar gå per funktion som ingår så tror jag ganska snabbt att man inser att jag valt ett schysst alternativ. Kabooza verkar ju billigt, men har du Mac eller Linux är det bara att glömma. Har du flera datorer du vill säkerhetskopiera från? Då försvinner flera av tjänsterna eftersom de multiplicerar priset med antal maskiner. Och så vidare.

    Men jag kan självklart ha missat någon grym tjänst, jag har faktiskt inte lagt ner supermycket tid på detta (även om det kan tyckas/kännas så). Upplys mig gärna! Jag har ju kort bindningstid, så jag är flexibel och kan byta, hehe...

    SvaraRadera
  7. Martin Runeson19 oktober 2009 22:15

    Tja Anders, NAS + Jungle Disk varianten verkar giftig.

    Det var f ö appropå NAS:ar som jag svävade in på att köra SVN över en fileshare, nu har jag förvisso insett att det verkar gå att köra servicen på de flesta NAS:ar men ursprunget till alla missförstånd från min sida kommer härifrån:

    http://qgyen.net/archive/using-subversion-without-a-subversion-server/

    SvaraRadera
  8. Martin: Läckert! Jag visste inte att det funkade så, helt klart värt att testa!

    SvaraRadera
  9. Läste vidare i Jungle Disk blog och hittade att de har en serverprogramvara också.
    http://www.jungledisk.com/server/releasenotes.aspx

    * Support for very large files (no file size or backup size limits)
    * Block-level de-duplication
    * Compression
    * Efficient support for backing up lots of small files
    * Remote management from any Mac, Windows, or Linux PC
    * Block-level incremental backups
    * Full extended filesystem information backups (permissions, special files, etc)
    * Multiple upload connections for increased throughput
    * AES-256 encryption with user-controlled key
    * Transactional backup snapshots using VSS on Windows Servers

    Verkar riktigt användbart. Kostnad ca $4-5 per månad och samma pris på lagring som tidigare. Framförallt kommer nu multipla uploads vilket kommer att snabba på backupen väsentligt..

    SvaraRadera
  10. Riktigt intressant! Läste att i version 3.0 av Desktop-programvaran så använder de samma backupmotor som i serverversionen. Vet inte om alla features finns med dock (då vore det ju inte så vettigt att ha en separat applikation/tjänst för servrar).

    SvaraRadera
  11. Räkning för första månaden: 40 kr. Utnyttjar 30 Gb.

    SvaraRadera
  12. Jag vill ha en tjänst med en klient som dropbox men som också synkar till min NAS samtidigt. Säg till om du hittar en =)

    SvaraRadera
  13. blogg.fjeldstad.se, hwo do yoou do it?

    SvaraRadera
  14. Jag har använt Dropbox ett tag nu på mina datorer och är helnöjd med Dropbox.Använd min länk nedan när ni vill skaffa Dropbox.
    https://www.dropbox.com/referrals/NTY0NjU4NDk5

    SvaraRadera