tisdag 16 oktober 2007

Introducerar Bananas

Jag har ju tidigare nämnt att jag kikat lite på XNA, och nu har jag börjat med ett alldeles verkligt litet spel! Jag kallar det tills vidare "Bananas" - det kommer (troligen) gå ut på att man styr en liten apa med extremt flexibla armar genom att låta honom svinga sig runt i en liten spelvärld, där det hela går ut på att samla bananer på tid. Eller något sådant. Grejen med mitt spel är egentligen inte bananerna, utan själva kontrollen: man använder (Xbox360-)spelkontrollens tumspakar för att styra apans händer, greppar tag i grenar och liknande med avtryckarna och...inte så mycket mer. Jag har inte tänkt att det ska gå att springa omkring med benen, hoppa eller liknande. Istället hänger man hela tiden i armarna, svingar sig mellan grenar och använder armmusklerna för att få ig¥ng schyssta gungningar, släpper taget i rätt ögonblick för att flyga vidare till nästa träd och så vidare. Armarna kommer i princip vara ett par hyfsat mjuka dämpade fjädrar.

Låter det förvirrat och konstigt? Hm. Kanske är det det, men jag tror att det kan bli ett roligt spel och framförallt är det ett kul hobbyprojekt. Jag kommer köra 2D-grafik rakt igenom, så det blir en del ritande av sprites och annat. Dessutom krävs en viss mängd fysiksimulering för att få till rätt känsla i kontrollerna, vilket är vad jag suttit med mest nu i början.

De senaste dagarna har jag med stor frustration felsökt fysikkoden för att i slutändan upptäcka att det som gjorde att allt såg skumt ut var att screen space-koordinatsystemet definierar rotationsriktningen tvärtom mot mitt world space - något jag redan visste men hade glömt bort och missat totalt. Ett litet minustecken...lilla detaljen. Så många timmar. Så mycket ilska.

Jag har tänkt skriva blogginlägg allteftersom för att visa hur det går med mitt projekt. Skulle vara skoj att lägga upp små filmsnuttar också...är det någon som har tips på program för att spela in video från spel? Jag testade FRAPS men fick bara den resulterande filmen att funka i Windows Media Player (inte VLC). Alla tips är välkomna!

11 kommentarer:

  1. Jag vill minnas att fraps ska ge VLC-spelbar video, men men... I annat fall så kan man ju låta fraps ta screens istället och sen klippa ihop det med Premiere eller dylikt. Fast det är kanske omständigt.

    SvaraRadera
  2. Okej, jag kanske ska prova igen. Månne har jag en gammal version av VLC, man vet inte så noga. Dock: med risk för att vända upp och ned på din värld, Mattias...det heter "omständligt".

    SvaraRadera
  3. Grymt. Jag skulle gärna hjälpa till om jag hade tid... men nu är det nog lite fullt upp med xjobbet.
    Hur är planerna att göra bakgrunden och spelvärlden?

    SvaraRadera
  4. Jag har inte riktigt bestämt mig där. Jag vill att apan ska kunna greppa tag i det mesta (men inte allt) vilket talar för någon form av scrollande bakgrundsbild med olika lager/kanaler som definierar vilka områden som är greppbara, vilka som är farliga etc etc. Sedan kommer ju vanliga objekt till, typ bananer, powerups och liknande. Detta blir säkert ett blogginlägg längre fram.

    SvaraRadera
  5. Jag kan ju tipsa dig om att det går att fråga Jeppe om någon idé där, han har ju gjort ett två-dimensionellt plattformsspel en gång. Så kan man ta och utveckla deras idéer, bara för att slippa falla i samma gropar.

    SvaraRadera
  6. Jo det är helt sant, det bästa är ju att lära sig av andras misstag och komma med nya angreppssätt. Det är lite därför jag skriver om mina framsteg, problem och tankar här på bloggen, för att få feedback och för att dela med mig av vad jag kommit på.

    SvaraRadera
  7. Anders: "Omständligt"?? Du är då tokig. Även om det är rätt så vägrar jag acceptera det, faktiskt.

    Kan tillägga att "Elephant run" som Jeppe (och jag med flera) gjorde, så använde vi flera bakgrunder för paralaxkänslan och en vanlig linje som mark (allt under den var en färg). Kollisionshantering gjorde vi genom att göra polygoner från linjen och en förlängd punkt i z-led.

    Men det ska bli kul att se vad det blir av ditt spel.

    SvaraRadera
  8. Fraps bör ju fungera finfint, förutsatt att du transcodar om filerna till nåt vettigt format. Prova göra en XviD eller nåt liknande med VirtualDub, så kommer det nog bli bra.

    SvaraRadera
  9. Ah. Naiv som jag är så trodde jag att det format som Fraps spottar ur sig skulle funka direkt. Ska testa koda om det. Tack för tipset!

    SvaraRadera