måndag 1 oktober 2007

Spelutveckling i XNA

Microsoft jobbar för fullt på ett .NET-ramverk för spelutveckling till Windows och Xbox360. Produkten heter XNA (vilket enligt uppgift står för "XNA's Not Acronymed - nästan lite UNIX-humor där, eller?) och finns för närvarande tillgänglig som en gratisversion. Den kommer tillsammans med Game Studio Express, som är en XNA-anpassad installation av Visual C# Express. Allt detta är alltsà gratis att ladda ner och använda, och de spel man gör får man fritt distribuera och sälja så länge det rör Windowsplattformen.  Mot slutet av året är det tänkt att det ska släppas en "skarp" version som ska vara riktad till professionella utvecklare, där det introduceras stöd för multiplayerspel över Live och en massa annat.

Hela grejen med XNA är att det ska gå snabbt att komma igång med de intressanta delarna av spelutveckling - utvecklaren ska kunna fokusera på gameplay, grafik, ljud och andra roliga element nästan direkt, medan ramverket hjälper till med inläsning och hantering av texturer, shaders, musikfiler och så vidare. Det svåra ska liksom inte vara att få upp ett fönster på skärmen. Sedan är det ju också en poäng att man kan utveckla ett spel som i princip direkt fungerar både på PC och Xbox360 utan att man behöver göra särskilt stora ändringar. Dessutom kan man använda sin vanliga Xbox360 (så länge den har hårddisk) - man måste inte ha något dyrt devkit

Att det hela körs som managed code i .NET innebär visserligen att prestandan inte blir lika bra som om man jobbat i C++ och kunnat optimera ner på bitnivå, men å andra sidan är det inte tänkt att man ska utveckla nästa Battlefield med XNA. Målgruppen är små utvecklare och hobbyprogrammerare.

Jag har börjat titta på detta och tycker det verkar skitkul! Jag är helt inne på att göra småspel, och har börjat pilla lite med en enkel fysiksimulering i 2D. Luriga grejer. Jag kommer att uppdatera er när jag har något att visa.

Kika in på XNA Creators Club Online för mer information, tutorials, exempel och screenshots.

3 kommentarer:

  1. Skulle man vinna 100 miljoner å aldrig mer behöva jobba skulle det antagligen vara så man fördrev sin tid. Programmera små roliga spel i XNA. Med smart AI. Faktiskt...

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att man börjar höra små rykten både här och där som skulle kunna peka på en trend mot mindre spel. Det känns som att XNA är helt perfekt om småspel skulle bli the shit, kanske därför det känns relevant att titta på det också. Man kanske skulle starta upp något...?

    SvaraRadera
  3. Ja, hade man bara tid så...var kan man vinna 100 miljoner :)

    SvaraRadera