Personligen gillar jag verkligen denna typ av tidshantering - jag ser till att inte glömma något viktigt och får oftast det viktigaste gjort först. Och det kanske bästa av allt är att jag i slutet av dagen eller veckan har en fin lista över alla saker jag fått gjorda, vilket känns bra att titta på. På jobbet hjälper "färdig-listan" mig att fylla i veckans statusrapport.
Jag brukar för det mesta använda Outlooks "Tasks"-funktion när jag är på jobbet, och den är helt okej om än inte så kraftfull. Hemma kör jag med penna och papper, vilket funkar mycket bra för det mesta. Men ibland när jag sitter på jobbet kommer jag på saker jag ska göra hemma, och då är det mer oklart hur jag ska komma ihåg det. Ofta skriver jag en anteckning på mobiltelefonen eller använder en mycket simpel att-göra-lista på min iGoogle-sida, men det känns som att det finns ett glapp här. Och detta är förstås bakgrunden till ett hobbyprojekt jag just kom på: Jag vill göra världens bästa webbaserade att-göra-lista. Hur svårt kan det vara?
Några krav på den första versionen:
- Applikationen ska vara överskådlig.
- Det ska vara möjligt att se både kommande och genomförda aktiviteter.
- Det ska gå att tilldela en prioritet till varje uppgift.
- Alla listor ska vara utskriftsvänliga.
- Applikationen ska vara enkel att komma igång med.
- Uppgifter ska gå att bryta ned i mindre deluppgifter rekursivt.
- Man ska kunna skapa flera oberoende listor och ge varje lista en titel.
Synpunkter och förslag?
Har du kollat in http://tadalist.com? Den har inte så avancerade funktioner men däremot ett schysst lättarbetat gränssnitt.
SvaraRaderaJo jag har faktiskt testat den tidigare, men jag tycker att den är lite för basic och har inte riktigt den där grymma känslan som jag vill ha...borde inte vara svårt att klå den! Dock har den en bra funktion, nämligen att skapa flera listor och ge varje lista en titel, så man kan hålla isär till exempel hobbyprojekt, helggrejer och jobb. Lägger till det till kravlistan... Tack för tipset!
SvaraRaderaInte för att jag kan hantera att-göra-listor. Jag har en mer kaosartad inställning till arbete...
SvaraRaderaMen en koppling till mobiltelefonen skulle vara riktigt bra också.
Intressant projekt. Jag tycker tillgängligheten är extremt viktig, det spelar inte så stor roll om en TODO-lista är hur bra som helst om jag inte kan ha den tillgänglig i både mobiltelefon och på datorn. Så gärna något API mot tjänsten eller något RSS-flöde så att man kan bygga Vista-sidebar-gadgets, kommunicera med Outlooks todo-lista (eller varför inte Visual Studios todo-lista :) osv.
SvaraRaderaJag trodde jag läste Jens blogg först, och det blev så grymt konstigt när han (som är naturvetare och ganska tekniskt ointresserad) börjar prata om att SKRIVA APPLIKATIONER!
SvaraRaderaMen sedan förstod jag.
Annars måste jag nog hålla med alla andra som skrivit här. Jag tycker det är viktigt att man ska kunna välja att den ska sortera dem automatiskt, så där snyggt med "transition effects".
Det är speciellt viktigt med underkategorier, sortering och prioriteringar när man jobbar med utveckling. Kolla bara på min lista på SF.net. Där sög det lite med en punktlista, när jag bara ville kunna skriva en rad i taget, varpå den bara sorterade in dem automatiskt.
Bra idé! Jag är första betatestare.
För övrigt tycker jag INTE man ska kunna ha den som en Vista-widget-lista. Däremot som en att-göra-widget i Gnome/KDE. =)
SvaraRaderaMycket bra kommentarer så långt! Att ta fram ett publikt API är en schysst idé. Troligen kommer alla klienter på ett eller annat sätt kommunicera med tjänsten via web services, så även om jag själv inte kan tillräckligt för att (med rimlig möda) skriva ett Linuxkompatibelt API så kan ju faktiskt någon annan göra det om intresset finns.
SvaraRaderaKänns kul detta! Ska börja skissa lite på arkitekturen.
Självklart till Mac OS X-dashboarden också.
SvaraRaderaFör mig är det viktigt med enkla tangentbordskombinationer. Om jag sitter vid datorn vill jag absolut inte behöva öppna ÄNNU en flik för att skriva vad jag vill göra. (tyvärr är det fortfarande dåligt integrerat med att tabba in till direkta flikar)
Snabba kommandon i en liten applikation - då kan jag tabba till applikationen och sen använda dess kortkommandon och slippa lägga in ett special som inte krockar med andra. Bävar för nåt KRINGLA+ALT+CTRL+fn+D.
Självklart måste den funka i offlineläge också och gärna osynligt men smidigt synka när man får en länk igen. Nu suttit ofta på flygplatser och grejat med datorn men vägrat betala 5 € för en halvtimmes internet.
SvaraRaderaSpännande!
SvaraRaderaFaktum är att jag började utveckla en webbaserad applikation just för det där i samband med mitt examensarbete. Tanken var att den utöver att vara en skitbra TODO-lista dessutom skulle ha stöd för att prioritera uppgifterna genom parvisa jämförelser och kostnad/värde-analyser (vilket exjobbet handalde om).
Nu kom den där applikationen aldrig riktigt till ett releasebart stadium, men en betaversion fick jag upp på www.priolist.com
Slängde upp en användare med inloggning Example/test om ni vill ta en titt.
Men jag kan fullständigt hålla med om att det är väldigt viktigt att listan är hierarkisk för att den ska vara användbar för större projekt. Även att kunna färgmarkera listposterna och dela in dem i grupper var något jag fann ger en helt ny överskådlighet till större listor.
En feature som jag själv skulle vilja ha av den ultimata TODO-listan är även att kunna markera vilken task som är den man arbetar på för tillfället och få den uppförstorad på något sätt. En tanke är även att kunna markera en sådan för alla sina listor för att få en översikt där de visas sida vid sida.
Numera använder jag mest analoga lappar för att lista mina TODOs. Coola listor må ge bra översikt, men inget slår att riva sönder en lapp du kämpat med och skjutit upp ett tag.
Kan annars lite smått rekommendera programmet Agenda At Once. Det är offline men stödjer hierarkiska listor och har en ganska bra kalender.
Eftersom jag mer eller mindre lagt mina planer för den ultimata TODO-listan på is tycker jag definitvt att du ska utveckla den! :)
Jag betatestar den gärna.
Anders, om du lyckas med en grym ToDo-lista med tillfredsställande API så är inte steget långt till att använda koden för att göra ett hjälpsystem för Scrum. ToDo-listan är ju på många sätt samma sak som Product Backlog/Sprint Backlog i scrum. Woups så har du en produkt ;)
SvaraRaderaEller koppla till MindJet Manager
SvaraRaderaSvårt att släppa tankearbetet ibland. Det skulle vara grymt om man kunde få notifieringar vid en given tidpunkt och datum, tex via mail eller sms. Hur går det annars med projektet?
SvaraRaderaI princip vilken kringfunktionalitet (som påminnelser via SMS eller e-post) skulle ju gå att bygga på bara man har en stabil kärntjänst som exponerar de rätta webbservicarna.
SvaraRaderaHar inte börjat göra något konkret ännu, har inte haft tid. Men jag funderar på det.
Jag hittade en todo-tjänst som jag inte sett tidigare, Remember the milk. Rent featuremässigt så ser den bra ut tycker jag - den är gratis, stödjer flera listor med uppgifter, man kan ge varje uppgift en prioritet och en massa andra egenskaper. Dessutom finns det exempelvis ett Firefox-addon som visar listan i Gmail-GUI:t, plus att man kan ha den i iPhone etc. Webbgränssnittet är väl helt okej - det finns snabbtangenter för allt, vilket är coolt - men jag tycker att det känns lite för rörigt och tungrott. Inte helt nöjd med den alltså, även om det nog är bäst hittills!
SvaraRaderaVill bara tipsa dig om minalistor.se som är ett .net projekt som jag och en vän jobbar med. Hoppa det kan vara intressant. Remember the milk är en bra och avancerad sida men tyvärr ganska trÃÃÂ¥kig och kanske onödigt komplicerad ? Tips är välkommna =)
SvaraRaderaJoacim: Tack för tipset! Fin sida, gillar överblicken med alla post-it-lappar. Det är inte riktigt vad jag är ute efter dock.
SvaraRaderaKul att du gillar den men synd att det inte är vad du söker. =) Skulle vara intressant och veta vad som saknas. minalistor.se kan allt du punktade upp där uppe. Dock inte nästsissta punkten. (kan kanske vara aktuellt att fixa) =) Vi implementerade precis en sida som heter att-göra som samlar alla punkter och ger en översikt från alla listor och delar upp det i kategorier som att-göra idag, närmaste 14 dagarna och det man har missat osv.
SvaraRaderaDu kanske är ute efter mer projektfunktioner? =/ Detta är ju en sida med fokus på att-göra sidor för "svensson" =)
Mvh
Joacim Team minalistor.se
Faktum är att den näst sista punkten, "Uppgifter ska gå att bryta ned i mindre deluppgifter rekursivt", för mig är en av de allra viktigaste. Den är också en faktor som skiljer min "kravspecifikation" från flera implementationer som finns på nätet. Att kunna bryta ner en uppgift i deluppgifter gör det lättare att ta tag i stora aktiviteter, få en överblick och minska stressen. Det är en absolut förutsättning för att att-göra-listan ska gå att använda till något mer storskaligt än "kom ihåg mjölken", som jag ser det. Fixar ni det, Joacim, så kan jag själv helt klart tänka mig att använda er tjänst. Styr ni också upp ett API så att man kan skriva egna klientapplikationer så behöver jag inte genomföra det här projektet alls...
SvaraRaderaAhh intressant. Jag ska diskutera detta med min arbetskamrat. Det låter iaf inte helt fel.
SvaraRaderaTack igen!
Joacim
Hur kan jag nå dig?
SvaraRadera[...] domänen jag registrerade för min gamla ogenomförda idé till ”världens bästa att-göra-lista”. Skulle gå ut på att låta mig och övriga användare skapa listor med aktiviteter (to-do:s) som [...]
SvaraRadera