torsdag 21 februari 2008

Indiespel på Xbox Live Arcade

Riktigt trevligt att Microsoft till slut börjar göra verklighet av planerna på att "öppna Live Arcade" för amatörutvecklare. Alla spel som skickas in måste godkännas på något sätt (ännu ej definierat) vilket ju är helt vettigt. Undrar just hur mycket merarbete detta kommer att innebära för Microsoft...? Men men, nu kan man i alla fall säga att det finns en riktig anledning för hobbyister att börja titta på XNA Game Studio 2.0 - och kanske även något för kursansvariga på diverse universitetsutbildningar att ta hänsyn till?

FZ har skrivit lite om det hela här: http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=23716

2 kommentarer:

  1. Sant att det är spännande med mer öppenhet och "gratissaker" från Microsoft, men samtidigt måste jag ju inflika att det alltid finns en risk att ta in sådant rakt av (utan att fundera över alternativ/komplement/valfrihet) i universitetskurser/-utbildningar.

    Men jag är ju open source också.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om att man alltid bör göra en objektiv bedömning av hur man ska ställa sig till teknik som är kopplade till en specifik leverantör (.NET - Microsoft, Java - Sun, etc.). Sedan anser jag att man i större grad måste börja väga in det värde som olika val av verktyg/produkter tillför den enskilde studenten. I min mening finns det exempelvis ingen vits med att starkt förorda OpenGL som ramverk för 3D-grafik, när Direct3D i princip är industristandard (åtminstone utanför den akademiska världen, vilket ju är där de flesta studenter kommer hamna).

    SvaraRadera