Ända sedan jag testade Windows 7-betan har jag haft för avsikt att installera slutversionen på min stationära dator så snart den finns tillgänglig, för att äntligen ersätta sorgebarnet Windows XP x64. Ännu är det några veckor kvar till officiell release, men jag upptäckte att jag helt missat att RTM-versionen funnits uppe på MSDN (och TechNet) sedan början av augusti...alltså fanns det ingen anledning att vänta längre!
Det jobbigaste med att installera ett nytt (läs: ersätta ett gammalt) operativsystem tycker jag alltid är att identifiera de filer som behöver sparas undan, så att inget viktigt går förlorat. Mardrömsexemplet på ett misslyckande skulle kunna vara den gången jag råkade förbise en obskyr mapp under Application Data som innehöll Thunderbirds hela mailbox - inte så kul (sedan dess använder jag bara Gmail).
Denna gång var det inte så blodigt, eftersom jag i princip bara hade själva operativsystemet och en massa program på C:, och det var den enda partitionen som behövde beröras. Installationen gick hur smidigt som helst, de har verkligen lyckats minimera användarinteraktionen - jag tror att i princip det enda jag behövde skriva in var licensnyckeln, önskat användarnamn/datornamn och bekräfta tidszonen. Ungefär så.
Mitt spontana intryck är att det rör sig om ett rent och snyggt användargränssnitt som upplevs väldigt responsivt och snabbt, inte minst i jämförelse med Vista.
En nackdel med att installera före den officiella releasen kan vara att alla tredjepartsprogramutvecklare inte ännu publicerat versioner med Windows 7-stöd - ett exempel på detta är Panda Antivirus. I just detta fall använder jag AVG Free till den officiella releasen då Panda ska uppgraderas för att stödja sjuan. Hursomhelst är det inget stort problem, det handar ju inte om så lång tid.
I övrigt verkar saker och ting fungera bra. Daemon Tools Lite fungerade inte då Windows 7 var i beta, men nu är det bara att installera. Google Chrome hade också lite problem tidigare, men nu använder jag det som standardbrowser utan problem. iTunes och Picasa funkar fint.
Jag tänkte testa den inbyggda backuplösningen faktiskt - jag har visserligen en licens på SyncBack SE men även om det har fungerat helt okej så tycker jag inte att det är helt intuitivt att jobba med. Enligt Lifehacker har "Backup and Restore Center" blivit betydligt smidigare i och med Windows 7, så jag ger det en chans.
Däremot kommer jag troligen inte använda funktionen "Offline Folders" för synkning med min jobblaptop. Jag testade den i RC-versionen av sjuan och visst fungerar den, men jag tycker att den känns lite dryg att arbeta med. Exempelvis skulle jag vilja att den synkade filerna direkt när båda datorerna finns på nätverket, inte bara vid typ in- respektive utloggning. Och att manuellt gå in och synka var osmidigt eftersom man behövde starta upp ett program, markera synkprofilen och sedan klicka på en knapp - det hade varit okej om det räckte med en tangentbordskombination eller ett par klick på en ikon i statusfältet. Som alternativ ska jag prova Dropbox som verkar ha fått bra omdömen och dessutom finns till både Windows, Mac och Linux.
Nehej, det var nog allt för denna gång, nu ska jag installera Office och Visual Studio...
Uppdatering angående Dropbox: För att sammanfatta några kommentarer, den kanske största nackdelen med Dropbox är att den bara synkar en enda mapp på datorn. Det är ju helt okej om man kan tänka sig att bygga upp sin mappstruktur efter ett enskilt tredjepartsprograms krav, men blir ett större hinder om man som jag vill kunna plocka in mappar från lite olika ställen/partitioner. Dropboxteamet har själva summerat några workarounds för detta, som mer eller mindre kokar ner till att man ska använda symboliska länkar för att kunna låta en mapp finnas på två ställen samtidigt. Värt att notera med den lösningen om man kör Windows är att "originalmappen" fortfarande måste ligga i Dropboxmappen och den symboliska länken på det andra stället där man vill ha mappen, annars funkar inte synkning direkt vid filförändringar utan bara vid uppstart av programmet.
Okej, en rätt trist nackdel med Dropbox (som i övrigt verkar smidigt): man måste fysiskt placera de filer man vill synka i en särskild Dropbox-katalog. Det suger - jag vill ju kunna i princip högerklicka på en katalog och säga "synka denna", men så fungerar det alltså inte.
SvaraRaderaMEN: Då kan man använda symboliska länkar, Lifehacker berättar mer. Fungerar fint!
SvaraRaderajag måste säga att jag är sugen.
SvaraRaderaInstallerade Windows 7 Pro, skolan ordnade via MSDN AA och jag måste säga att jag är mycket nöjd. Det känns rejält mycket fräschare och snabbare än XP. Uppdateringsverktyget tankade till och med de nyaste grafikdrivarna, smidigt!
SvaraRaderaJo det där tycker jag också var grymt skönt, att Windows Update installerar en del drivrutiner åt en. För min del så försökte den lägga in chipsetdrivrutiner också, vilket var bra - jobbigt att behöva leta upp allt sådant skrot manuellt.
SvaraRaderaTydligen verkar Dropbox inte kunna detektera filförändringar i realtid om man använder symboliska länkar från ursprungsfilen till Dropboxmappen. Synkningen görs vid programstart istället. Inte optimalt, man får hoppas att de bygger in stöd för godtyckliga synkmappar i framtiden.
SvaraRadera