tisdag 5 augusti 2008

Cry...s...i...s

Crysis (bild från FZ.se)

Jag hade en dag med lite dötid i mitten av semestern då jag väntade på att åka upp till Luleå. Jag hade tråkigt, så jag åkte in till stan och köpte Crysis för 109 kr. Jag hade testat demot tidigare och var inte jätteimponerad, men det kändes ändå som att det är ett spel jag gärna skulle ha i samlingen.

Jag har en inte enbart värdelös dator, även om den har ett år på nacken nu, så jag kan tycka att jag borde kunna köra spelet med schyssta inställningar. Spelet självt föreslår också att jag ska ha alla grafikinställningar på "high", men det visade sig inte flyta särskilt bra. Efter några mindre justeringar var jag nöjd, och jag måste säga att spelet är riktigt snyggt fortfarande. Dock så känns det som att utvecklarna inte lagt så mycket krut på optimering ändå - hade de släppt spelet till konsol så vore de tvugna att sitta och slipa på prestandan ordentligt, men när de kör exklusivt för PC är det lätt att bara säga "du behöver uppgradera din dator för att kunna spela". Vilket de också har sagt.

En mycket störande egenskap är att det förekommer scener som är väsentligt mer hårdvarukrävande än andra. Jag har inte kollat exakt, men jag skulle tro att jag i snitt haft i alla fall 35+ i framerate under spelets gång, men under vissa delar (exempelvis den avslutande boss-striden) kunde det droppa till kanske en tiondel, vilket inte är spelbart. Grymt irriterande - har man gjort sina grafikinställningar en gång vill man ju inte behöva ändra dem bara för att man kommer till en viss passage på en bana.

Något som hypades en del innan spelet släpptes, och som mycket handlar om i den färdiga produkten, är den "nanodräkt" som en karaktär har. I princip går den ut på att man har en liten mängd energi som man kan inrikta på rustning, snabbhet, styrka eller osynlighet. Energin tar snabbt slut när man använder dräkten, men laddas upp igen på n¥gra sekunder. Idén tycker jag är rätt kul och skulle kunna borga för ett varierat spelsätt, men för min egen del använde jag mest osynlighet i kombination med ett ljuddämpat vapen med kikarsikte. Det var en taktik som fungerade så bra att jag liksom aldrig lockades (eller tvingades) prova något annat i någon större utsträckning. Dessutom: när striderna blir intensiva är det lätt att glömma bort dräkten helt och bara ha den på standardinställningen (rustning), eller helt enkelt inte ha tid att fippla med den.

Allt som allt skulle jag vilja säga att Crysis är mediokert. Visst, det är snyggt, men det laggar också därefter även på en bra dator. Storyn känns väldigt klassisk, striderna är oändligt repetitiva och realismen är lika med noll. Spelet hade fått ett klart lyft om utvecklarna hade valt att satsa på prestandaoptimering och...spelglädje.

4 kommentarer:

  1. Påminner om FarCry vi (jag) körde våren 2004.

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte varför jag inte redan prenumererade på RSS på den här bloggen. Upptäckte dock att teckenkodningen inte verkar helt hundra. Jag får läsa "självt föreslÃ¥r" i Google Reader.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset om teckenkodningen, det blev galet när jag uppgraderade WordPress i morse, ska ta en titt på det så snart jag får tid.

    SvaraRadera
  4. Teckenkodningen ska vara fixad nu tror jag. Var en skum situation, men det verkar som att jag lyckades lösa den till slut.

    SvaraRadera