tisdag 27 april 2010

Spotify borde ha lärt sig av Google Buzz

Idag släpptes Spotify 0.4.3 med en rad nya funktioner, varav flera bygger på integration med "sociala medier", framför allt Facebook. Man har nu bland annat ständigt tillgång till en lista över "Spotifyvänner" som man kan se vilken musik de lyssnar mest på, vilka spellistor de skapat och liknande.

Vid installationen av den nya Spotifyversionen ställs frågan om man vill aktivera Facebookintegrationen, och om man svarar ja publiceras direkt en länk till ens profilsida hos Spotify i ens Facebookflöde. På denna profilsida ligger som standard samtliga egna spellistor med, och programmet har räknat ut vilka artister och låtar man spelat flest gånger. Vem som helst kan titta på ens profilsida utan att man blir medveten om det.

När Google släppte Buzz fick de direkt kritik för att tjänsten automatiskt aktiverades och publicerade information om användarna som de inte själva valt att lägga ut. Google fick rejält på skallen och valde att ändra så att kontrollen över vem som får se vad blev mer lättillgänglig och explicit. Jag tycker att Spotify borde ha lärt sig av Googles läxa och inte gjort en massa antaganden om hur jag vill hantera min privata information. Några specifika exempel:
  • Jag skulle vilja ges en möjlighet att titta igenom och redigera min nya profilsida innan något publiceras första gången.
  • Nya inställningar som rör publicering av min information bör presenteras vid installationstillfället.
  • Jag bör kunna välja huruvida min profilinformation helt eller delvis endast ska vara synlig för de personer jag uttryckligen godkänner (mina vänner).
  • Facebook bör aldrig posta något till min Facebooksida utan att jag ber om det. Reklamen Spotify gör för sig själv under installationen är ett exempel på hur jag inte vill att programmet ska bete sig.
  • Jag vill veta när någon har lagt till mig på sin lista över Spotifyvänner och kunna välja om detta är okej eller inte.
Jag gillar verkligen Spotify som tjänst och betalar gärna en slant för att slippa reklam och kunna ta med mig den när jag är på resande fot. Men jag kan bara sucka över hur Spotifys intåg bland de sociala medierna gick till, när förutsättningarna för att göra rätt faktiskt är goda. Det handlar ju bara om sunt förnuft.

4 kommentarer:

  1. håller med dig där. glädjen över den nya versionen och fuktionerna blev lite nersmutsad av hela den där grejen. personligen så tog jag bort den första publiceringen spotify gjorde från fb. direkt därefter avaktiverade jag dessutom publicering till facebook.

    SvaraRadera
  2. [...] Spotify borde ha lärt sig av Google Buzz [...]

    SvaraRadera
  3. Johan Furuholm3 maj 2010 kl. 13:03

    Väl rutet, broder!

    SvaraRadera