Jag står helt för åsikten att Skatteverket är en myndighet som på riktigt försöker utnyttja dagens teknik för att både öka kundnyttan och effektivisera sina egna processer. Genom att folk godkänner sina förifyllda inkomstdeklarationer via telefon, Internet eller SMS sparar handläggarna massor av tid - eller så föreställer jag mig det i alla fall. Det är bra.
Jag har en enskild firma och måste därför lämna in en extra bilaga där jag anger hur mycket jag tjänat, hur mycket utgående moms jag dragit in och så vidare. Även detta går fint att göra på nätet, något jag har mycket positiva erfarenheter från sedan i fjol. Idag började jag så smått med deklarationen för 2006 (vilken preliminärt kommer att resultera i att jag blir skyldig skatteverket ett obehagligt, femsiffrigt belopp) och upptäckte helt ofrivilligt en allvarlig brist i systemet. Om man loggar ut innan man har skickat in sin deklaration så sparas inte alla uppgifter man matat in. Vissa gör det, men inte alla. Otroligt irriterande. Man får en varning när man loggar ut som säger något i stil med att "du har inte skickat in din deklaration, vill du ändå logga ut?", men den säger ju inget om att jag blir tvungen att mer eller mindre börja om. Bah!
Jag tycker att användargränssnittet för det mesta är riktigt schysst - framförallt gillar jag den hjälpinformation som berättar mycket mer om de olika fälten än vad jag minns från den annars utmärkta broschyren "Dags att deklarera" som alla får i pappersformat. Detta med mina förlorade uppgifter var dock en ordentlig besvikelse. Kanske något som kan förbättras till nästa år?
Tilläggas bör att Skatteverket är väldigt trevliga och pragmatiska. Då jag befinner mig i Kroatien och har haft lite problem med att få hit mina uppgifter har min deklaration dragit ut på tiden. Jag mailade dem och bad om uppskov på en vecka, och fick det utan problem!
SvaraRaderaVidare har jag alltid fått mycket bra hjälp när jag ringt och frågat.
Jag gillar Skatteverket.